Rugtraining bij chronische lage rugpijn.

Hieronder volgt een beschrijving van het oefenschema zoals dat in dit programma gebruikt wordt.

Begin met alleen wandelen. Niet fietsen of zwemmen.
Aan het begin van het oefenschema kan gekozen worden om met stap 1-6 te beginnen.
Na drie tot vijf dagen volgt de volgende stap.
stap 1  Drie maal per dag 1 minuut wandelen.
stap 2  Drie maal per dag 2 minuten wandelen.
stap 3  Drie maal per dag 3 minuten wandelen.
stap 4  Drie maal per dag 4 minuten wandelen.
stap 5  Drie maal per dag 5 minuten wandelen.
stap 6  Drie maal per dag 7 minuten wandelen.
stap 7  Twee maal per dag 10 minuten wandelen.
stap 8  Twee maal per dag 15 minuten wandelen.
        Nu kan ook weer begonnen worden met zwemmen of fietsen.
stap 9  Twee maal per dag 20 minuten wandelen.
stap 10  En maal per dag 40 minuten wandelen + 1 maal per dag 10 minuten wandelen.
stap 11  En maal per dag 50 wandelen + 1 maal per dag 10 minuten minuten wandelen, fietsen of zwemmen.
stap 12  En maal per dag 80 wandelen + 1 maal per dag 10 minuten minuten wandelen, fietsen of zwemmen.
stap 13  En maal per dag 110 wandelen + 1 maal per dag 10 minuten minuten wandelen, fietsen of zwemmen.

In 30 dagen klaar?

Dat kan, maar er zijn 2 mogelijke problemen.

I Medicijnen:

De bedoeling is om de pijn zoveel mogelijk te onderdrukken.
Daarom wordt in het begin de pijnmedicatie aan de hand van de op te geven pijnscores gefaseerd opgehoogd, totdat de pijnscrore
  • bij liggen en zitten niet meer is dan 3 op een schaal van 1-10 is
  • niet meer dan 4 bij lopen.
  • Als de pijnscores een week lang onder de 3 resp. 4 zijn wordt de medicatie verminderd en wordt 3 dagen gewacht tot verdere vermindering van de medicatie of tot een volgende stap in het oefenschema.

    II Wachten met volgende stap

    Als de pijnscrore bij liggen en zitten meer is dan 3 op een schaal van 1-10 is of meer dan 4 bij lopen, dan wordt gewacht met de volgende stap in het oefenschema.

    III Wachten met volgende stap

    Je kunt zelf aangeven nog even te wachten met de volgende stap.